Door handelingsgericht observeren en signaleren op weg naar een passend aanbod voor begaafde leerlingen in je school. Hier vind je ons scholingsaanbod coor begaafdheid:

Teamtraining: Goed onderwijs voor begaafde leerlingen!

Deze teamtraining bestaat uit vier modules:

  • Kijken door de bril van begaafdheid: ‘Waar is Wally?’

  • Uitdagend onderwijs: ‘Van kijken naar doen’

  • Rijk Onderwijs: ‘Maak je onderwijs aan begaafde leerlingen passend.’

  • Educatief Partnerschap: ‘Samen met ouders van begaafde leerlingen.’

Doel: Rijk onderwijs bieden aan cognitief begaafde leerlingen.

Module 1: Kijken door de bril van begaafdheid: ‘Waar is Wally?’

Tijdens deze module/training komt het volgende aan bod:

  • Wat is Begaafdheid?

  • Visies op begaafdheid

  • Hoe kun je kenmerken van cognitief begaafde leerlingen signaleren in je groep?

  • Ecologie van de leerling

  • Van signaleren naar observeren

  • Welke volgende stap kan je zetten in jouw groep, binnen jouw team, in jouw school

Module 2: Uitdagend onderwijs: ‘Van kijken naar doen.’

Tijdens deze module/training komt het volgende aan bod:

  • Van observeren naar differentiëren

  • Vormen van differentiatie

  • Ecologie van de leraar

Module 3: Rijk Onderwijs:  ‘Maak je onderwijs aan begaafde leerlingen passend.’

Tijdens deze module/training komt het volgende aan bod:

  • verrijken van je reguliere leerstof

  • verrijkingsmaterialen en criteria verrijkingsmaterialen

Module 4: Educatief partnerschap: ‘Samen met ouders van begaafde leerlingen.’

Tijdens deze module/training komt het volgende aan bod:

  • Wat versta je onder ouderbetrokkenheid?

  • Hoe creëer je als professionals effectieve ouderbetrokkenheid?

  • Van betrokkenheid op ouders naar constructief samenwerken met ouders

Duur: 4 modules van 2 uur

De modules zijn ook los af te nemen.

Intervisie: ‘Samen kun je leren.’

Uit de praktijk blijkt dat het, na het volgen van de modules, helpend en verrijkend is om regelmatig met elkaar samen te komen om de dagelijkse praktijk te bespreken in het leren omgaan met begaafdheid in je groep.  Het kan zijn dat er een situatie is ontstaan waarbij je vastgelopen bent of behoefte hebt aan sparringpartners met specifieke kennis van begaafdheid op het gebied van school, ouders, de leerstof, de leeromgeving. Belangrijk is dat de leerling hierbij centraal staat.

Tijdens deze intervisie vergroot je jouw kennis en vaardigheden op het gebied van begaafdheid. Je leert je eigen blinde vlekken en verbeterpunten te zien en zo beter begrip te krijgen van je eigen denk- en leerproces. Dit doen we door middel van een 5 stappen intervisie methode waar we jullie in meenemen. Tijdens de intervisie kun je individueel of met je team een casus indienen.

Masterclass: Verborgen begaafdheid

Niet alle A scorende leerlingen zijn hoogbegaafde leerlingen en niet alle hoogbegaafde leerlingen scoren uitsluitend een A tijdens toetsen. Vaak is de cognitieve begaafdheid helemaal niet (meer) zichtbaar. Met name bij meisjes, kinderen met een niet-Westerse achtergrond of dubbel bijzondere kinderen is het vaak lastig signaleren. 

Er bestaan veel mythes ofwel misvattingen over hoogbegaafdheid, de slimme leerlingen in de groep. Als mensen aan kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid denken, wordt vaak gedacht dat ze snel en eenvoudig leren, goed presteren op school en in verschillende vakken uitblinken. Hoewel dit in sommige situaties mogelijk klopt, is de werkelijkheid vaak ingewikkelder en hebben begaafde kinderen te maken met uitdagingen die minder zichtbaar zijn. Dat kan leiden tot onderpresterend leergedrag.

Het doel van deze module/training is om de onzichtbaarheid van de nog vaak verborgen begaafdheid zichtbaar te maken