Bekijk hier ons scholingsaanbod voor gedrag:
Inspiratieworkshop: Effectief omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag
In deze korte inspiratiesessie staan we stil bij zaken die van invloed zijn op een veilige en rustige leeromgeving waar leerlingen tot ontwikkeling kunnen komen. We kijken onder de ijsberg van gedrag en onderzoeken wat het ons vertelt over onderliggende behoeften.
Er wordt ingezoomd op helpende factoren en besproken op welke wijze het leerkrachtgedrag een positieve bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het onderwijsleerklimaat. Hoe kijken we naar het gedrag van onze leerlingen en wat is onze rol als professional? Je leert hoe je met pedagogische tact, sensitief klassenmanagement en een professionele houding positief gedrag kunt stimuleren. Ook kijken we kort hoe visie, samenwerking en structuur op schoolniveau bijdragen aan een krachtig pedagogisch klimaat.
Duur 1,5 uur
Workshop: Een aanpak op gedrag! Een benadering vanuit de leerling, de leerkracht en de school.
Leerlingen komen het best tot hun recht op een school en in een klas waar sprake is van een veilige en rustige leeromgeving. Maar hoe krijg je dat als school en als leerkracht voor elkaar? Hoe schep je de voorwaarden voor een stevig pedagogisch klimaat waarin leerlingen én leerkrachten tot bloei kunnen komen? Gedrag komt niet uit het niets. Daarom duiken we in deze sessie onder de ijsberg en benaderen we gedrag vanuit drie invalshoeken: de leerling, de leerkracht en de school. We kijken naar de invloed van negatieve levenservaringen, breinontwikkeling en mogelijke stoornissen, en verkennen wat gedrag ons vertelt over onderliggende behoeften.
We onderzoeken hoe je als school en team een cultuur opbouwt waarin gewenst gedrag gestimuleerd en aangeleerd wordt. We stellen kritische vragen: Waarom doen we wat we doen? Hebben we voldoende tools gekregen om effectief te kunnen handelen? En wat hebben leerlingen eigenlijk écht nodig?
Daarnaast staan we stil bij jouw rol als professional. Wat vraagt dit van jou? Je leert hoe je met een krachtige professionele houding, pedagogische tact en sensitief klassenmanagement écht verschil kunt maken. Ook nemen we de school als geheel onder de loep: hoe visie, samenwerking en structuur bijdragen aan een planmatige, positieve en krachtige gedragsaanpak.
Duur/opbouw: intakegesprek/workshop deel 1&2