Bekijk hier ons scholingsaanbod voor groepsdynamiek:

Ontwikkel een positieve groepsdynamiek- basisaanbod

In deze workshop voor leerkrachten en intern begeleiders krijgen jullie kennis en praktische handvatten aangeboden om aan de slag te gaan met je eigen groep. Hoe kun je invloed uitoefenen op de groepsdynamiek? Hoe zorg je ervoor dat je samen met de leerlingen een positief leerklimaat ontwikkelt? 

Onderwerpen die aan de orde komen:

  • Theoretische informatie over groepsdynamica.

  • Wat zijn de fasen in groepsontwikkeling en hoe kan ik die beïnvloeden?

  • Welke rollen zijn er aanwezig en hoe kan ik die inzetten?

  • Hoe verloopt de interactie in de groep en hoe kan ik die verbeteren?

  • Welke werkvormen kan ik inzetten tijdens mijn lessen om een positieve groepsdynamica te ontwikkelen?

Groepsdynamica, groep nog steeds in beweging -Vervolgworkshop

De eerste weken van een schooljaar wordt de groepsdynamiek gevormd in de klas. Zo vlak voor de herfstvakantie is er rust in de groep, zijn de rollen verdeeld en is er een positief draaiende groep. Het kan zijn dat de klas nog niet tot rust is en nog in ontwikkeling is, een neutrale groep of negatieve groep is. Wat kun je als leerkracht doen om ervoor te zorgen dat jouw groep dat extra zetje krijgt om te ontwikkelen tot een positieve groep?

In de basisworkshop heb je de theorie van groepsdynamiek gekregen. In deze vervolgworkshops staat elke keer een specifiek thema centraal. In deze workshop staat het thema interactie centraal. Je krijgt in deze workshop handvatten om:

  • De interactie van je klas in beeld te brengen

  • Hoe kun je als leerkracht invloed uitoefenen op de interactie?

  • Hoe zet je de Roos van Leary lessen in?

  • Hoe kun je vastgelopen patronen doorbreken?

  • Wat kun je inzetten voor individuele leerlingen waarbij de interactie moeizaam gaat?

In deze workshop krijg je een deel theorie, maar koppelen we dit meteen aan de praktijk. Ook krijg je een heleboel handvatten om meteen in te zetten bij jouw groep.

Let op! Deze vervolgworkshop kan je alleen volgen als je de basisworkshop ‘Ontwikkel een positieve groepsdynamiek’ hebt gevolgd.

Groepsdynamica, Gedeelde motieven/doelen/normen- Vervolgworkshop

Thema- Gedeelde motieven/doelen/normen. De eerste weken van een schooljaar wordt de groepsdynamiek gevormd in de klas. Zo vlak voor de herfstvakantie is er rust in de groep, zijn de rollen verdeeld en is er een positief draaiende groep. Het kan zijn dat de klas nog niet tot rust is en nog in ontwikkeling is, een neutrale groep of negatieve groep. Wat kun je als leerkracht doen om ervoor te zorgen dat jouw groep dat extra zetje krijgt om te ontwikkelen tot een positieve groep?

In de basisworkshop heb je de theorie van groepsdynamiek gekregen. In deze vervolgworkshops staat elke keer een specifiek thema centraal. In deze workshop staat het thema gedeelde motieven/doelen/normen centraal. Je krijgt in deze workshop handvatten om:

  • Hoe herken je dat je klas gedeelde motieven/doelen en normen heeft

  • Wat leveren gedeelde motieven/doelen en normen op voor de groepsdynamiek

  • Wat kun je doen om gedeelde motieven/doelen en normen te stellen?

  • Krijg je praktische handvatten/lessen om in de klas in te zetten

In deze workshop krijg je een deel theorie, maar koppelen we dit meteen aan de praktijk. Ook krijg je een heleboel handvatten om meteen in te zetten bij jouw groep.

Let op! Deze vervolgworkshop kan je alleen volgen als je de basisworkshop ‘Ontwikkel een positieve groepsdynamiek’ hebt gevolgd

Groepsdynamica rollen/netwerk van persoonlijke attracties - Vervolgworkshop

Thema-rollen/netwerk van persoonlijke attracties. De eerste weken van een schooljaar wordt de groepsdynamiek gevormd in de klas. Zo vlak voor de herfstvakantie is er rust in de groep, zijn de rollen verdeeld en is er een positief draaiende groep. Het kan zijn dat de klas nog niet tot rust is en nog in ontwikkeling is, een neutrale groep of negatieve groep. Wat kun je als leerkracht doen om ervoor te zorgen dat jouw groep dat extra zetje krijgt om te ontwikkelen tot een positieve groep?

In de basisworkshop heb je de theorie van groepsdynamiek gekregen. In deze vervolgworkshops staat elke keer een specifiek thema centraal. In deze workshop staat het thema gedeelde rollen/netwerk van persoonlijke attracties centraal. Je krijgt in deze workshop handvatten om:

  • de rolverdeling in de klas in kaart te brengen

  • op welke manier je om kan gaan met de rolverdeling in de klas

  • de sociale attractie van de klas in kaart te brengen

  • de band tussen de leerlingen te versterken

  • onderling begrip naar elkaar te vergoten

In deze workshop krijg je een deel theorie, maar koppelen we dit meteen aan de praktijk. Ook krijg je een heleboel handvatten om meteen in te zetten bij jouw groep.

Let op! Deze vervolgworkshop kan je alleen volgen als je de basisworkshop ‘Ontwikkel een positieve groepsdynamiek’ hebt gevolgd.